Marketing zapachowy (aromamarketing) - to koncepcja marketingowa, polegająca na aromatyzowaniu pomieszczeń firmy. Zapach powinien być nie tylko przyjemny i akceptowalny dla większości, lecz również starannie dobrany i dostosowany do całościowej komunikacji marketingowej danego przedsiębiorstwa. Podstawowym zadaniem aromamarketingu jest stworzenie przyjemnej, prozakupowej atmosfery w miejscu sprzedaży oraz w punktach obsługi klienta. Stosując marketing zapachowy, można wywierać pozytywny wpływ na emocje (a co za tym idzie zachowania) potencjalnego klienta i wydłużać jego czas przebywania w firmie, a także przyczyniać się do podejmowania decyzji zakupowych. Zapach może także przekazywać komunikaty dotyczące wizerunku firmy takie, jak prestiż firmy, jakość produktów lub usług, troska o klienta. Ponadto firmy identyfikowane między innymi na podstawie zapachu, zwykle postrzegane są jako bardziej ekskluzywne. Jednakże aromamarketing stanowi wspomagające narzędzie marketingowe. Nie zastępuje tradycyjnych narzędzi. Natomiast uzupełnia je wzmacniając pozytywny image i wpływa na ocenę firmy, asortymentu oraz na jego rozpoznawalność spośród innych marek. Zapach silnie zapada w pamięć, zatem potencjalny klient na długo pamięta o danej marce czy firmie. Ponadto odpowiednio dobrany zapach bywa też wykorzystywany jako narzędzie wspomagające koncentrację i zwiększające efektywność pracy Pionierskie kraje od lat stosujące to narzędzie marketingowe to Stany Zjednoczone (np. firma Starbucks, Walt Disney na Florydzie oraz ogromna plejada hoteli), Japonia oraz Europa Zachodnia.
źródło: marketingzapachowy.info